8 de abril de 2006

La Capacitació

Aquest matí he fet l'examen de la Capacitació, i això es mereixia un article en valencià. El nom real és Curs Específic per a l'Obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià, però queda massa llarg.

Es tracta d'un curs, que s'ha de fer després d'haver aprovat el Grau Mitjà de valencià, i que et permet donar classe legalment en aquesta llengua. En realitat a mi no em feia falta fer-ho, perquè en la meua oposició el valencià era requisit (encara que el requisit es complia, per exemple, si havies cursat i aprovat Valencià en almenys tres cursos de BUP i COU-Annex 10 de la convocatòria). Però obtenint aquest certificat tinc 3 punts més per al concurs de trasllats, el que ajuda per a quedar-se prop de València.

El curs té una duració de 15 setmanes, amb dues hores setmanals de classe. Es fa llarguíssim. L'assistència a classe es obligatòria (80%), encara que assistir no serveix per a res perquè has d'aprovar l'examen final. A més a més, segons sembla la gent que suspén ho fa per cometre moltes faltes d'ortografia, que no entren dins del temari del curs.

En la meua opinió, la Capacitació no serveix per a res si després no es fomenta l'ús del valencià. I no es necessària ninguna normativa estricta, només faria falta fer complir la llei. Segons aquesta, en els instituts de les zones valencianoparlants (com València) els alumnes deurien cursar almenys dues assignatures no lingüístiques en valencià. I no sé què passarà en els altres, però en el meu no es complix.

Ara ja està fet. Només falta esperar fins al 12 de maig quan eixirà el llistat d'aptes i no aptes. I si la cosa ha anat malament, en setembre tenim la recuperació. Esperem que no.

Editat 12 de maig: he aprobat. Sóc apte per a donar la classe en valencià. I per al concurs, com diria Chicho Terremoto: "Tres puntos colega".

14 comentarios:

Perro del desierto dijo...

Que una localitat siga considerada de predomini ligüística valencià depén només de si està en l'article 35 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià o no.
A més, València és històricament zona valencianoparlant, encara que durant l'últim segle hagen vingut molts immigrants castellanoparlants, a més dels valencians que van deixar d'usar la seua llengua perquè estava menyspreada.

Quant a l'obtenció del Grau Mitjà de Valencià, no tinc ni idea. Si m'entere t'avise (encara que a ti ja t'importe poc). El que sí que em sembla es que de cara a una oposició es convalida.

Unknown dijo...

Està molt bé el foment del valencià, però seria molt més interessant fomentar l'anglès, què vols que et diga...

mari_jose dijo...

baudo fora

Anónimo dijo...

Hola! Jo estic pendent de fer la capacitació, me podries dir on la feres tu?

Per cert, a mi em pareix molt for el poc pes que se li dona al certificat de Grau Mitjà de la Junta Qualificadora. No entenc per a què serveixen tants de valencià.

Perro del desierto dijo...

Hola.

Jo vaig fer la Capacitació en el Benlliure entre novembre i març. Ara s'ha obert altra vegada el termini per a fer-la, però en la convocatòria de juliol. És intensiu durant la primera quinzena del mes.

Jo crec que és millor intensiu.

Anónimo dijo...

Hola!! Buenas, tengo unas preguntillas sobre el cursillo de capacitació. ¿Son gratuitos? Es que me ha dicho que sí y no lo sé de buena tinta. Ah! Y otra cosa, ¿el examen es difícil? Yo es que tengo la capacitació a mitad y no sé si acabarla en la universidad o hacer el cursillo de noviembre a marzo.

Una última cosa, ¿me servirá para las oposiciones? ¿cómo funciona el tema de la capacitación en las oposiciones? ¿en qué momento te la piden?

Gracias y lo siento por la extensión. Jeje.

Perro del desierto dijo...

Hola safer2003.

La verdad es que ahora no me acuerdo de si el curso es gratuito o no. Sí que hay que pagar para obtener el título después de aprobar (sobre 20 euros).

Yo lo vi fácil. No tiene mucho que ver con lo que ves en clase (sociolingüística principalemnte), porque sólo son textos prácticos (una carta, un acta y cosas así).

Espero que te sirva de ayuda.

Anónimo dijo...

Gracias perro del desierto! Me ha servido de ayuda.

Anónimo dijo...

Veieu el que ha passat amb la llengua? Es va degradar fa molts anys perquè la gent la menyspreava i ara la gent utilitza molts de castellanismes...Ai, mareta!!!que en valencià FEM classe i no donem, i eixos accents... i després jo sóc la que no aprova, la vida és una injustícia!!!Desitgeu-me sort per a l'examen del dissabte...

Anónimo dijo...

el peix gran sempre es menjarà al petit i això pasarà amb el Valencià, es la segona vegada que enguany em presentará al examen, la primer vegada no vaig aprvar-lo perquè era de Salamanca, ja quan te miren el carnet, i ademés la professora ens ho vaig dir a mi y una chiqueta de Burgos, i jo tinc el mitjà per la JQCV després de estudiar nou mesos a l'escola d'adults. Després d'anar a classe me'n vaig donar comte que moltíssima gen parla malament el Valencià, utilitza moltíssims barbarismes i el professor sempre els corregia. A veure que passa el 4 d'avril quan faÇa l'examen. Sort a tothom que ho faÇa.

Natalia Sánchez dijo...

Necessite saber a on m´he d´apuntar per fer l´intensiu per fer el certificat de capacitació de valencià.Em faries un gran favor.Si pots em contestes al e- mail o directament al blog

Perro del desierto dijo...

Pues mira a ver aquí si te puedes matricular.

Anónimo dijo...

Haver cursat l'assignatura de valencià durant l'ESO és suficient perquè et convalinden l'ELEMENTAL de la Junta Qualificadora. Només cal anar a Política Lingüística (Conselleria d'Educació) amb l'expedient escolar (aquell llibret on consten les notes i cursos) i demanar-ho presentant una instància que ells mateixos et proporcionen. El MITJÀ no convalida amb res, per això els exàmens són tan multitudinaris.

Anónimo dijo...

Ah! i la matrícula és telemàtica a "www.edu.gva.es/ocd/sedev/val/sedev.htm". La convocatòria extraordinària per a l'intensiu de juliol ja està penjada en novetats.
De reeeeeees